Vali keel

Vali keel

Rootsi idufirma Jetson Aero on alustanud Jetson One isiklike õhusõidukite seeriatootmist — elektriliste lendavate mootorrataste tootmist, mis suudavad vertikaalselt õhku tõusta ja maanduda. Innovatiivne sõiduk, mille hind on $128 000, lubab revolutsioneerida isiklikku õhuliikuvust ja avada taeva kõrgtehnoloogilise transpordi entusiastidele.

Jetson One

Inimkonna tehnoloogilise progressi ajaloos on unistus isiklikust õhusõidukist eriline koht. Leonardo da Vinci joonistest kuni 20. sajandi teadusulmefilmideni — võimalus tõusta õhku individuaalse transpordivahendiga on alati paelunud inseneride ja unistajate kujutlusvõimet. Ja nüüd, pärast sajandeid tehnoloogilisi läbimurdeid, on Rootsi ettevõte Jetson Aero teatanud oma Jetson One elektriliste lendavate mootorrataste seeriatootmise käivitamisest.

Tehnilised omadused: lennunduse ja elektromobiilsuse ristumisel

Jetson One on vertikaalselt õhku tõusev ja maanduv õhusõiduk (VTOL — Vertical Take-Off and Landing), mis on varustatud kaheksa võimsa elektrimootoriga, mis panevad propellerid liikuma. Seadme konstruktsioon põhineb alumiiniumraamil, mille kogumass on vaid 86 kg, mis klassifitseerib selle ülikergeks õhusõidukiks.

Jetson One jõuallikat toidavad kõrge energiatihedusega liitium-ioonakud, mis tagavad kuni 20-minutilise lennu ühe laadimisega. Maksimaalne lennukiirus ulatub 102 km/h ning maksimaalne tõusukõrgus on piiratud 580 meetriga maapinnast.

Seade suudab õhku tõsta piloodi kaaluga kuni 95 kg ning seda juhitakse mugava juhtkangi ja pedaalide abil, mis meenutavad lennuki omi. Ohutuse tagamiseks on Jetson One varustatud arvutipõhise stabiliseerimissüsteemiga, kriitiliselt oluliste süsteemide kolmekordse varundamisega ja langevarjusüsteemiga hädamaandumiseks.

Tootmine ja tarned: prototüübist massturule

Pärast prototüübi edukat esitlust ja viirusliku lennuvideo avaldamist 2021. aastal sai Jetson Aero üle 3000 eeltellimuse. Alustades tootmist spetsiaalselt ehitatud tehases Rootsis, plaanib ettevõte toota kuni 500 Jetson One ühikut aastas, järk-järgult tootmisvõimsusi suurendades.

Jetson One

Iga seadme kokkupanemine võtab aega umbes kolm nädalat ja sisaldab üle 900 unikaalse komponendi. Põhimudeli hind on $128 000, mis teeb Jetson One'ist ühe kõige taskukohasema isikliku õhusõiduki turul.

Esimesed tarned algavad klientidele, kes on teinud ettemakse juba eeltellimuste etapis, ning uued kliendid võivad arvestada oma Jetson One'i kättesaamisega 8-12 kuu jooksul pärast tellimuse vormistamist ja $22 000 suuruse deposiidi tegemist.

Õiguslik reguleerimine: bürokraatlike tõkete ületamine

Üks Jetson One'i põhiomadusi on selle vastavus ülikergete õhusõidukite kategooriale, mis enamikus riikides ei nõua piloodiluba selle kasutamiseks. Näiteks USA-s reguleeritakse selliseid seadmeid FAA Part 103 reeglitega ülkerge lennunduse jaoks, mis lihtsustab oluliselt nende legaliseerimisprotsessi.

Sellegipoolest soovitab Jetson Aero kõigil potentsiaalsetel ostjatel tutvuda kohaliku õhuruumi seadusandlusega, kuna reeglid võivad riigiti ja piirkonniti erineda. Klientide abistamiseks pakub ettevõte õigusalaseid konsultatsioone Jetson One'i registreerimise ja kasutamise küsimustes erinevates jurisdiktsioonides.

Ohutustehnoloogiad: riskide minimeerimine

Mõistes isiklike õhusõidukitega seotud potentsiaalseid riske, on Jetson Aero insenerid pööranud erilist tähelepanu ohutussüsteemidele. Jetson One on varustatud lidaranduritega takistuste tuvastamiseks, kolmeteljel põhineva güroskoobi ja kiirendusmõõturitele toetuva automaatse stabiliseerimissüsteemiga ning ühe nupuvajutusega aktiveeritava hädamaandumisrežiimiga.

Ühe mootori rikke korral säilitab seade võime kontrollitud lennuks ja maandumiseks tänu jõuüksuse liiasusele. Kriitiliste rikete korral avaneb automaatselt ballistiline langevari, tagades piloodi ohutu laskumise koos seadmega.

Lisaks analüüsib Jetson One'i pardaarvuti pidevalt üle 500 lennuparameetri ja suudab hoiatada pilooti potentsiaalsete probleemide eest enne nende tekkimist.

Keskkonna aspekt: tuleviku transport

Täielikult elektrilise õhusõidukina ei tekita Jetson One kasutamise ajal otseseid CO2 heitmeid atmosfääri. Jetson Aero rõhutab oma toote keskkonnakasulikke eeliseid, märkides, et taastuvatest energiaallikatest laadimise korral on Jetson One'i kasutamisest tulenev süsiniku jalajälg minimaalne.

Ettevõtte arvutuste kohaselt tekitab Jetson One'i täielik elutsükkel, sealhulgas tootmine ja utiliseerimine, 20 korda vähem CO2 heitmeid võrreldes traditsioonilise helikopteriga, millel on sarnane kandevõime.

Tulevikuvaated ja edasine areng

Jetson Aero juhtkond näeb praegust Jetson One'i mudelit kui esimest sammu isikliku õhuliikuvuse arengus. Ettevõtte plaanides on kahekohalise versiooni väljatöötamine, lennuulatuse suurendamine 100 kilomeetrini ja poolautonoomsete juhtimisrežiimide juurutamine.

Ettevõtte uurimisüksus töötab ka kiire akude vahetamise tehnoloogia kallal, mis võimaldab oluliselt vähendada lendude vahelist aega.

Tööstuse ekspertide arvates võib Jetson One'i masstootmise edukas algus olla katalüsaatoriks kogu isiklike õhusõidukite turule, meelitades ligi uusi investeeringuid ja kiirendades õigusliku raamistiku arengut.

Kokkuvõte: unistus saab tegelikkuseks

Jetson One'i seeriatootmise käivitamine tähistab olulist verstaposti isikliku õhutranspordi ajaloos. Esimest korda saavad tehnoloogiad, mis varem olid kättesaadavad ainult sõjaväele ja suurtele korporatsioonidele, kättesaadavaks eraisikutele.

Vaatamata esimese põlvkonna seadmete endiselt kõrgele hinnale ja teatavatele piirangutele, näitab Jetson One, et isikliku õhuliikuvuse ajastu on juba saabunud ning taevas on saamas uueks transpordikeskkonnaks inimkonnale.

Täpsema teabe saamiseks tehniliste omaduste, eeltellimise võimaluse ja eelseisvate demonstratsioonilendude kohta külastage Jetson Aero ametlikku veebilehte.